Menù principale
B024422 - EDUCATIONAL & TRAINING THEORETICAL MODELS & FOUNDATIONS FOR LIFELONG LEARNING (LM 85)
Main information
Teaching Language
Course Content
Suggested readings
Academic Year 2017-18
Coorte 2017 - Second Cycle Degree in SCIENCES OF ADULT AND CONTINUING EDUCATION AND SCIENCES OF PEDAGOGY
Course year
First year - Second Semester
Belonging Department
Education, Languages, Intercultures, Literatures and Psychology (FORLILPSI)
Course Type
Single education field course
Scientific Area
M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION
Credits
12
Teaching Hours
72
Teaching Term
01/03/2018 ⇒ 06/06/2018
Attendance required
No
Type of Evaluation
Final Grade
Course Content
show
Lectureship
Teaching Language
Italian
Course Content
Starting from a theoretical analysis of education, as it is conceived in the contemporary sociocultural condition, this course intends to develop in a pedagogical horizon the thought of Edgar Morin and Gregory Bateson, following a communicative, ecological, systemic and relational approach.
***
The 2nd part of the Course (6 CFU) will be focused on the contents: "Emotions and Education".
***
The 2nd part of the Course (6 CFU) will be focused on the contents: "Emotions and Education".
Suggested readings (Search our library's catalogue)
Programma per la prima parte del corso (6CFU) di Fondamenti teorici e modelli della formazione per tutta la vita (corso di studio in Scienze dell'Educazione degli Adulti, della Formazione Continua e Scienze Pedagogiche):
A. Anichini, V. Boffo, F. Cambi, A. Mariani, L. Toschi, Comunicazione formativa, Apogeo, Milano, 2012.
U. Bronfenbrenner, Ecologia dello sviluppo umano, Il Mulino, Bologna, 2007.
F. Cambi, Abitare il disincanto, Utet, Torino, 2006.
A. Mariani, La decostruzione in pedagogia, Armando, Roma, 2008
E. Morin, La testa ben fatta, Raffaello Cortina, Milano, 2000.
[b]Per gli studenti del corso di studio in "Teorie della comunicazione" che sosterranno l'esame di Filosofia dell'Educazione e della Comunicazione (6 CFU), il programma è il seguente:[/b]
A. Anichini, V. Boffo, F. Cambi, A. Mariani, L. Toschi, Comunicazione formativa, Milano, Apogeo, 2012.
E due volumi a scelta tra i seguenti:
G. Bateson, Verso un'ecologia della mente, Adelphi, Milano, 1976.
U. Bronfenbrenner, Ecologia dello sviluppo umano, Il Mulino, Bologna, 2007.
F. Cambi, Abitare il disincanto, Utet, Torino, 2006.
A. Mariani, La decostruzione in pedagogia, Armando, Roma, 2008
E. Morin, La testa ben fatta, Raffaello Cortina, Milano, 2000.
A. Anichini, V. Boffo, F. Cambi, A. Mariani, L. Toschi, Comunicazione formativa, Apogeo, Milano, 2012.
U. Bronfenbrenner, Ecologia dello sviluppo umano, Il Mulino, Bologna, 2007.
F. Cambi, Abitare il disincanto, Utet, Torino, 2006.
A. Mariani, La decostruzione in pedagogia, Armando, Roma, 2008
E. Morin, La testa ben fatta, Raffaello Cortina, Milano, 2000.
[b]Per gli studenti del corso di studio in "Teorie della comunicazione" che sosterranno l'esame di Filosofia dell'Educazione e della Comunicazione (6 CFU), il programma è il seguente:[/b]
A. Anichini, V. Boffo, F. Cambi, A. Mariani, L. Toschi, Comunicazione formativa, Milano, Apogeo, 2012.
E due volumi a scelta tra i seguenti:
G. Bateson, Verso un'ecologia della mente, Adelphi, Milano, 1976.
U. Bronfenbrenner, Ecologia dello sviluppo umano, Il Mulino, Bologna, 2007.
F. Cambi, Abitare il disincanto, Utet, Torino, 2006.
A. Mariani, La decostruzione in pedagogia, Armando, Roma, 2008
E. Morin, La testa ben fatta, Raffaello Cortina, Milano, 2000.